Jak skutecznie zwiększyć sprzedaż sklepu internetowego?
Nasz sklep internetowy jakoś sobie radzi, ale nie widać w nim potencjału do wyraźnego wzrostu sprzedaży? To codzienność wielu przedsiębiorców, którzy właśnie za pośrednictwem e-commerce chcieli rozwinąć skrzydła swojej kariery i osiągać ponadprzeciętne zyski. By przybliżyć się chociaż trochę to tych marzeń, spróbujmy skorzystać z kilku wskazówek, które wyniosą sprzedaż w naszym e-sklepie na wyższy poziom.
Pozycjonowanie sklepu internetowego
Na początku coś, bez czego ciężko mówić o jakimkolwiek sukcesie sprzedaży produktów i usług w naszym sklepie internetowym. Optymalizacja SEO powinna być realizowana już od pierwszego dnia działalności naszego biznesu. Oczywiście w takim idealnym świecie nie musielibyśmy martwić się o sprzedaż, jednak widzimy, że jest problem i zamiast załamywać ręce, zajmijmy się pozycjonowaniem teraz.
Co rozumiemy przez pozycjonowanie? Ogół działań, które pozwolą nam zwiększyć widoczność sklepu wśród użytkowników, którzy w swoich decyzjach zakupowych polegają przede wszystkim na wyszukiwarce Google. To właśnie ona, za pośrednictwem setek różnych parametrów ocenia każdą witrynę internetową i nadaje jej miejsce w rankingu, które bezpośrednio przekłada się na widoczność strony, a zatem także jej wyniki.
Poprzez pozycjonowanie możemy popracować nad takimi obszarami jak:
- techniczna strona witryny,
- treści publikowane na stronie,
- słowa kluczowe,
- jakość linków zewnętrznych i wewnętrznych.
To najważniejsze obszary, na które należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Pozycjonowanie nie da efektów od razu – jest to jednak niezawodny sposób, by w długim okresie czerpać profity z dobrze wykonanej pracy w przeszłości.
Cykliczne kampanie Google Ads produktów w naszym sklepie
Pozycjonowanie stanowi według ekspertów najskuteczniejszy sposób na promowanie swojej strony internetowej w długim okresie. Nie zawsze jednak chcemy polegać tylko na tych mechanizmach i zależy nam, by w krótkim czasie uzyskać maksymalny efekt promocyjny – czy to w okresie szaleństwa Black Friday, czy to przed świętami. Taką rolę w świecie e-commerce może przybrać skutecznie zaprojektowana kampania Google Ads.
Kampania może dotyczyć określonych typów produktów i być skierowana do konkretnego segmentu klienta. Taka błyskawiczna, skuteczna promocja pozwoli w realny sposób zwiększyć chwilowo sprzedaż. Być może to właśnie ta chwila zapewni nam punkt zapłonu, który pozwoli poprawić ogólną kondycję firmy. Google Ads cieszy się pewnymi zaletami, ale nie jest pozbawiona wad – szczególnie tych związanych z kosztami. W taką kampanię każdorazowo trzeba zainwestować sporo funduszy, a nie zawsze otrzymujemy pewność, że projekt kampanii faktycznie przyjmie się i zyski będą zadowalające. Jeśli jednak brak nam wytrwałości do pozycjonowania, kampania Google Ads może posłużyć za ciekawą alternatywę.
Intensyfikacja działań promocyjnych w social mediach
Żadna firma nie działa w próżni a potwierdzić to może każdy, kto spróbował zapewnić sobie dodatkowe punkty u klientów, znajdując ich w popularnych social mediach. To właśnie tam – na takich serwisach jak Instagram, Facebook, Twitter, czy YouTube ogniskuje się życie społeczne każdego z nas i to właśnie tam powinniśmy szukać nowych klientów.
Dobrze zaprojektowany profil społecznościowy i aktywne zarządzanie swoją działalnością to klucz do tego, by zdobyć nowych klientów i utrzymać dotychczasowych, przy okazji zwiększając ich zaangażowanie w relacje z naszą firmą. Social media to miecz obosieczny, dlatego trzeba szczególną uwagę zwracać na to, jak zwracamy się do użytkowników danego medium, o której to robimy i z jakim przekazem przychodzimy. Sprawnie zarządzana aktywność social media może zdziałać prawdziwe cuda i znacznie podreperować wskaźniki sprzedaży w naszym sklepie internetowym.
Poprawa User Experience sklepu internetowego
Sprzedaż w naszym biznesie e-commerce nie będzie lepsza, jeśli nie zaczniemy pracy u samych podstaw i nie zastanowimy się, dlaczego tak naprawdę klienci u nas nie kupują. Duża w tym rola dogłębnej analizy UX. Jest to po trochu optymalizacja SEO, ale w nieco innym podejściu, które dba o to, czy klient czuje się dobrze na naszej stronie i podczas odbywania standardowej ścieżki zakupowej.
Czy zakup w naszym sklepie może wykonać tylko zarejestrowany użytkownik? Czy oferujemy dostęp do kilku różnych form płatności online? Paczkomaty wchodzą w grę? Podczas kompletowania koszyka zarzucamy klienta bezsensownymi pop-upami? To tylko kilka pytań, które zada każdy doświadczony projektant UX. My również zadajmy sobie pytania o to, gdzie klient najczęściej zarzuca pomysł zrobienia zakupów i zmieńmy te drobiazgi, które stanowią nic innego, jak tylko mini kłody w drodze do finalizacji sprzedaży.
Tych kilka wskazówek z pewnością pomoże ruszyć ze sklepem internetowym i zapewnić optymalne wyniki sprzedażowe już teraz, a przede wszystkim w dłuższym okresie. W prowadzeniu takiego biznesu istotna jest konsekwencja – z nią prowadzenie sklepu internetowego to połowa sukcesu. Druga to odpowiednie promowanie swoich działań.