Sprzedaż online na start: marketplace czy własny sklep internetowy?

Czy wiesz, że aż 77% internautów dokonuje zakupów online , a liczba osób, które korzystają z kanału e-commerce nieustannie się zwiększa? To wystarczający powód do tego, aby zacząć prowadzić sprzedaż online. Chcesz dołączyć do świata e-commerce? Na start odpowiedz sobie na ważne pytanie: własny sklep internetowy czy marketplace? Poznaj wady i zalety obu rozwiązań.

Kanał sprzedaży online ma znaczenie

To, gdzie będziesz oferować swoje produkty, ma ogromne znaczenie dla powodzenia Twojego e-biznesu. Co masz do wyboru? Opcje są dwie.

  • Z jednej strony możesz postawić na własny sklep internetowy – działający pod własnym adresem www, odrębny i niezależny, z Twoją marką.
  • Z drugiej strony masz możliwość dołączyć do marketplace – sklep możesz uruchomić np. w ramach Allegro.

Co wybrać? Własny sklep internetowy czy marketplace? Od razu warto powiedzieć wyraźnie: nie ma jednego „idealnego” rozwiązania dla każdego. Jednak zanim obierzesz któryś z kierunków, poznaj plusy i minusy obu kanałów e-sprzedaży. To pozwoli Ci podjąć świadomą decyzję.

Własny sklep internetowy: niezależność i koszty

Własny sklep internetowy kusi przede wszystkim wizją możliwości tworzenia własnej, niezależnej marki. Takiej, która będzie niezależna i pozwoli swobodnie kreować politykę cenową czy model sprzedażowy. Dlatego to o tym rozwiązaniu sprzedawcy myślą w pierwszej kolejności.

I rzeczywiście, kluczową zaletą własnego sklepu internetowego jest „wolność”, jaką daje to rozwiązanie. Trzeba też jednak pamiętać o wyzwaniach, które czekają na Ciebie przy wyborze tej formy e-działalności.

Własny sklep internetowy to spore koszty – zarówno na start, jak i na późniejszych etapach. Będą się one wiązały z takimi elementami jak:

  • zaprojektowanie i wykonanie e-sklepu – aby działał on niezawodnie i był dostosowany do wymogów współczesnego klienta (np. związanych z bezpieczeństwem dokonywania płatności), musisz sporo zainwestować. To zazwyczaj koszt na poziomie kilkunastu tysięcy złotych lub wyższy;
  • wykupienie domeny i serwera hostingowego,
  • oprogramowanie do obsługi zamówień klienta,
  • utrzymanie serwisu – to tzw. koszty administracyjne.
Czytaj:  Recepta na sukces w sprzedaży internetowej – jak przyczyni się do niego integracja z WooCommerce?

Istotne są również wydatki na promocję własnego sklepu internetowego. To, że taki serwis powstanie nie sprawi, że klienci automatycznie go odnajdą i zaczną dokonywać zakupu. Istotne będą więc inwestycje w:

  • pozycjonowanie e-sklepu,
  • płatne reklamy typu Google Ads,
  • kampanie prowadzone w mediach społecznościowych.

To kolejne co najmniej pięciocyfrowe sumy do wydania.

Marketplace – sklep dostępny od ręki, przy minimalnych kosztach

Co to jest marketplace? Najprościej – to platforma sprzedażowa, na której swoje produkty wystawia wielu sprzedawców. Brzmi zniechęcająco, bo obawiasz się konkurencji? Spójrz na tę kwestię z innej perspektywy. W Polsce aż 80% e-zakupów zaczyna się od Allegro. Rodzimy marketplace, zaliczany do top 10 na świecie, to sprawdzona i doskonale znana marka. To właśnie ten serwis, w poszukiwaniu okazji zakupowych, odwiedza aż ponad 21 mln użytkowników miesięcznie. Chociaż trudniej jest tu budować własną, niezależną markę, zyskujesz znacznie realniejsze szanse na szybkie pozyskanie klienta.

Sklep na marketplace to:

  • „szybki start” – do rozpoczęcia sprzedaży wystarczy jedynie założenie konta Firma na Allegro i aktywowanie go. Potem można już wystawiać oferty;
  • system sprzedażowy dostępny bez opłat – nie musisz inwestować w oprogramowanie do obsługi klientów. Na Allegro wszystko „jest i działa”. Płacisz jedynie za opcjonalne, zaawansowane narzędzia monitorowania i analizy wyników sprzedażowych;
  • łatwy dostęp do milionów klientów – możesz do nich dotrzeć bez pozycjonowania swojego e-sklepu;
  • szeroka gama narzędzi wspomagających sprzedaż – w ramach Programu powitalnego na start do wielu z nich otrzymasz dostęp ze zniżką do 100% przez pierwsze 90 dni.

Pamiętaj też, że opłaty związane z korzystaniem ze sklepu na marketplace wiążą się głównie z prowizją od zrealizowanej sprzedaży. Nie ponosisz więc stałych kosztów, które byłyby naliczane bez względu na osiągane wyniki.

Czytaj:  Jak skutecznie zwiększyć sprzedaż internetową?

A co z minusami? Dla wielu wadą jest właśnie wspomniana prowizja. Jednak wystarczy odpowiednio dopasować politykę cenową, aby sprzedawać z zyskiem.

Warto także pamiętać, że korzystanie z marketplace takiego jak Allegro nie wyklucza możliwości stworzenia niezależnego e-sklepu. Możesz je potraktować jako równoległe kanały sprzedażowe – tak, aby z jednej strony stopniowo budować własną markę, a z drugiej – już od pierwszych tygodni zapewnić sobie zbyt. Rozważ taki scenariusz i dokonaj rozsądnego wyboru!

Katarzyna Urbanek

Katarzyna Urbanek

Absolwentka informatyki i zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim, z ponad 10-letnim doświadczeniem w implementacji rozwiązań IT dla firm. Specjalizuje się w automatyzacji procesów biznesowych oraz optymalizacji systemów informatycznych. Prywatnie miłośniczka podróży i eksperymentów kulinarnych.

Artykuły: 7

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *